Наукові публікації


 У статті з урахуванням наукових досліджень та проведеної дослідно- експериментальної роботи окреслено педагогічні умови формування готовності майбутніх учителів української мови і літератури до використання засобів медіаосвіти у професійній діяльності. Надання освітньому процесу медіаосвітньої спрямованості реалізовано на 1-2 курсах у науковому гуртку «Медіакультура вчителя-словесника», мета діяльності якого - формувати теоретичну базу знань із основ медіаграмотності, уміння здійснювати міжособистісне спілкування в сучасному медіапросторі. Оволодіння студентами культурою дослідницької роботи з медіатекстом апробовано під час інтегрованого курсу «Медіаосвіта» зі студентами 3 курсу, що спрямовано на формування вмінь моделювати зв'язний медіатекст із урахуванням принципів текстової організації, новизни й пізнавальної цінності професійно орієнтованої інформації. Педагогічну умову - активне використання засобів медіаосвіти у процесі педагогічної практики - реалізовано студентами 4 курсу на уроках української мови.
In the light of research and experimental work, the pedagogical conditions for forming the readiness of the future teachers of Ukrainian language and literature to the use of media education in professional activities are outlined in the article. The pedagogical conditions are defined as circumstances in which takes place successful process of preparation and formation of the readiness of the future teachers of Ukrainian language and literature for the use of media education tools in the professional activity. We consider the essence of the defined readiness as an integrative personal entity that combines the value settings, a set of knowledge and abilities that provide an effective interaction with the subjects of learning (students, colleagues) in a certain range of professional situations on the basis of free possession of media. Among the structural components of readiness we focus attention on the motivational-value, media cognitive, operatively-effective and reflexive-evaluation components that are strongly connected. In the frames of the outlined components (analytical-interpretive, text-genre, linguistic communication, editorial, design skills), scientific and experimental work that was conducted on the basis of A. S. Makarenko Sumy State Pedagogical University and O. Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University, allowed to use pedagogical conditions for the formation of readiness of the future teachers of Ukrainian language and literature for the use of media education in professional activities. Such pedagogical condition of media education as attracting students to work in a media circle we realize on a motivational stage (1-2 courses) through the activity of the scientific circle "Media Culture of the Language Teacher". The goal is to form the theoretical knowledge base of the future language teachers in the sphere of media literacy, media pedagogy, media culture, media competence, to form the ability to interpersonal communication in the modern media space, to constructively communicate in the team, to respond by linguistic tools to a spectrum of social and cultural phenomena, to work with media text. As the result of the study, which were based on the professional and personal development of the student, we determined the personal meaning of the received and improved professional knowledge and skills, personal satisfaction of students through the process of creative work in classes, increasing readiness for self-education.


2.  Семеног, Е. Н., Ячменик, М. М (2017). Медиаобразовательный компонент языковой подготовки будущих учителейукраинского языка и литературы: лингвопраксеологический подход. The Top Actual Researches in Modern Science: III International Scientific and Practical Conference, 4, 77-81.
Abstract. The aspects of using the media education component in the cultural language preparation of future Ukrainian language teachers are considered in the article. It is noted that the essence of the media education component consists of an effective development of linguistic means for extracting, processing and producing media texts. The media education component in the preparation of future teachers of language is implemented in several areas, in particular, integrated and special.

The experience of higher educational institutions, the analysis of scientific sources confirms: the linguopraxeological approach is significant for the organization of successful professional activity using the media education component, its productivity, rationality, efficiency. The result of such training is the practical skills in searching and assimilating media information; ability to use the opportunities of various media texts for teaching, education, development of students; the ability to create own diverse media products, including teaching and educational content.

Keywords: cultural language training, future teachers of the Ukrainian language and literature, media education component, linguopraxeological approach, integrated special course.



3.  Ячменик, М. М. (2014). Застосування  нових медіа учителями-словесниками у професійній діяльності. Вплив нових медіа: міждисциплінарний підхід: матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції. Одеса, 92-95.

4.  Ячменик, М. М. (2015). Особливості викладання курсу «Медіакультура вчителя-словесника» у Сумському педагогічному університеті. Професійно-творча і духовна самореалізація особистості в евристичній освіті: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Суми, 126-128.

5.  Ячменик, М. М. (2015). Досвід використання вчителями української мови і літератури засобів медіаосвіти. Педагогічна майстерність як система професійних і мистецьких компетентностей: збірник матеріалів XІІ Міжнародних педагогічно-мистецьких читань. 6 (10), 200-204.

6.  Ячменик, М. М. (2017). Формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів: із досвіду роботи над студентськими  проектами «Мій університет – моя гордість». Культуромовна особистість фахівця у ХХІ столітті: збірник матеріалів міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Суми, 2 14-217.

7.  Ячменик, М. М. (2017). Медіаосвітній компонент у підготовці майбутніх учителів-словесників. Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника:  збірник матеріалів усеукраїнської науково-практичної конференції, 1. Суми, 180-183.

8.  Ячменик, М. М. (2018). Медіакультура як складова академічної культури учителів-словесників. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції молодих учених. Суми, 153-175.

9.  Ячменик, М. М. (2013). Становлення та розвиток медіаосвіти за кордоном і в Україні. Українське мовознавство, 43/1, 372-377. 

10.  Yachmenyk, M. M. (2018). The means of media education in professional work of teachers of the ukrainian language and literature. Millennium Science: IV International Scientific Conference, 177-182.

11. Yachmenyk, M. М. (2014). Media education of future native language teachers: experience of Germany and Ukraine. Comparative Professional Pedagogy: scientific Journal, 4 (2), 110-116.


13. Ячменик, М. М. (2018). Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до застосування засобівмедіаосвіти у професійній діяльності: методологічні підходи. Вісник Черкаського університету. Серія: Педагогічні науки, 4, 143-151.
 Abstract.Окреслено специфіку професійної діяльності, підготовку майбутніх учителів української мови і літератури засобами медіаосвіти. Визначено, що ефективна підготовка майбутніх учителів-словесників до застосування засобів медіа у фаховій діяльності, зокрема, під час вивчення професійно орієнтованих навчальних дисциплін, проведення педагогічної практики можлива, якщо врахувати положення таких методологічних підходів, як системний, особистісно-діяльнісний, компетентнісний, аксіологічний, текстоцентричний і технологічний. Доведено, що на рівні методології основним є системний підхід, на рівні теоретичного обґрунтування механізму підготовки майбутніх учителів до застосування засобів медіаосвіти – особистісно-діяльнісний і компетентнісний, а на рівні практичної реалізації – текстоцентричнй і аксіологічний.
 Keywords:учитель української мови і літератури; підготовка майбутніх учителів української мови і літератури; системний підхід; особистісно-діяльнісний підхід; компетентнісний підхід; текстоцентричний підхід; аксіологічний підхід; засоби медіаосвіти.




  
15. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук "Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури засобами медіаосвіти у професійній діяльності" 




Комментариев нет:

Отправить комментарий