1. Ячменик, М. М. (2018). Педагогічні
умови формування готовностімайбутніх учителів-словесників до
використання засобів медіаосвіти у професійній діяльності Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні
технології, 4, 237-249.
У статті з урахуванням наукових досліджень та проведеної дослідно-
експериментальної роботи окреслено педагогічні умови формування
готовності майбутніх учителів української мови і літератури до
використання засобів медіаосвіти у професійній діяльності. Надання
освітньому процесу медіаосвітньої спрямованості реалізовано на 1-2
курсах у науковому гуртку «Медіакультура вчителя-словесника», мета
діяльності якого - формувати теоретичну базу знань із основ
медіаграмотності, уміння здійснювати міжособистісне спілкування в
сучасному медіапросторі. Оволодіння студентами культурою дослідницької
роботи з медіатекстом апробовано під час інтегрованого курсу
«Медіаосвіта» зі студентами 3 курсу, що спрямовано на формування вмінь
моделювати зв'язний медіатекст із урахуванням принципів текстової
організації, новизни й пізнавальної цінності професійно орієнтованої
інформації. Педагогічну умову - активне використання засобів медіаосвіти
у процесі педагогічної практики - реалізовано студентами 4 курсу на
уроках української мови.
In the light of research and experimental
work, the pedagogical conditions for forming the readiness of the future
teachers of Ukrainian language and literature to the use of media
education in professional activities are outlined in the article. The
pedagogical conditions are defined as circumstances in which takes place
successful process of preparation and formation of the readiness of the
future teachers of Ukrainian language and literature for the use of
media education tools in the professional activity.
We consider the essence of the defined readiness as an integrative
personal entity that combines the value settings, a set of knowledge and
abilities that provide an effective interaction with the subjects of
learning (students, colleagues) in a certain range of professional
situations on the basis of free possession of media. Among the
structural components of readiness we focus attention on the
motivational-value, media cognitive, operatively-effective and
reflexive-evaluation components that are strongly connected. In the
frames of the outlined components (analytical-interpretive, text-genre,
linguistic communication, editorial, design skills), scientific and
experimental work that was conducted on the basis of A. S. Makarenko
Sumy State Pedagogical University and O. Dovzhenko Hlukhiv National
Pedagogical University, allowed to use pedagogical conditions for the
formation of readiness of the future teachers of Ukrainian language and
literature for the use of media education in professional activities.
Such pedagogical condition of media education as attracting students to
work in a media circle we realize on a motivational stage (1-2 courses)
through the activity of the scientific circle "Media Culture of the
Language Teacher". The goal is to form the theoretical knowledge base of
the future language teachers in the sphere of media literacy, media
pedagogy, media culture, media competence, to form the ability to
interpersonal communication in the modern media space, to constructively
communicate in the team, to respond by linguistic tools to a spectrum
of social and cultural phenomena, to work with media text. As the result
of the study, which were based on the professional and personal
development of the student, we determined the personal meaning of the
received and improved professional knowledge and skills, personal
satisfaction of students through the process of creative work in
classes, increasing readiness for self-education.
2. Семеног, Е. Н., Ячменик, М. М
(2017). Медиаобразовательный компонент языковой подготовки будущих учителейукраинского языка и литературы: лингвопраксеологический подход. The Top Actual Researches in Modern Science:
III International Scientific and Practical Conference, 4, 77-81.
Abstract. The aspects of
using the media education component in the cultural language preparation of future Ukrainian
language teachers are considered in the article. It is noted that the essence
of the media education component consists of an effective development of
linguistic means for extracting, processing and producing media texts. The
media education component in the preparation of future teachers of language is
implemented in several areas, in particular, integrated and special.
The experience of higher educational institutions, the analysis
of scientific sources confirms: the linguopraxeological approach is significant
for the organization of successful professional activity using the media
education component, its productivity, rationality, efficiency. The result of
such training is the practical skills in searching and assimilating media
information; ability to use the opportunities of various media texts for
teaching, education, development of students; the ability to create own diverse
media products, including teaching and educational content.
Keywords: cultural language
training, future teachers of the Ukrainian language and literature, media education component, linguopraxeological
approach, integrated special course.
3. Ячменик,
М. М. (2014). Застосування нових медіа
учителями-словесниками у професійній діяльності. Вплив нових медіа: міждисциплінарний підхід: матеріали І Міжнародної
науково-практичної конференції. Одеса,
92-95.
4. Ячменик, М. М. (2015).
Особливості викладання курсу «Медіакультура вчителя-словесника» у Сумському
педагогічному університеті. Професійно-творча
і духовна самореалізація особистості в евристичній освіті: матеріали Всеукраїнської науково-практичної
конференції. Суми, 126-128.
5. Ячменик, М. М. (2015).
Досвід використання вчителями української мови і літератури засобів
медіаосвіти. Педагогічна майстерність як
система професійних і мистецьких компетентностей: збірник матеріалів XІІ Міжнародних
педагогічно-мистецьких читань. 6 (10), 200-204.
6. Ячменик, М. М. (2017).
Формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів: із досвіду роботи
над студентськими проектами «Мій
університет – моя гордість». Культуромовна
особистість фахівця у ХХІ столітті: збірник матеріалів міжнародної
науково-практичної інтернет-конференції. Суми, 2 14-217.
7. Ячменик, М. М. (2017).
Медіаосвітній компонент у підготовці майбутніх учителів-словесників. Інновації в освіті і педагогічна
майстерність учителя-словесника: збірник матеріалів усеукраїнської
науково-практичної конференції, 1. Суми, 180-183.
8. Ячменик, М. М. (2018). Медіакультура як складова
академічної культури учителів-словесників. Матеріали
міжнародної науково-практичної конференції молодих учених. Суми, 153-175.
9. Ячменик, М. М. (2013). Становлення та розвиток
медіаосвіти за кордоном і в Україні. Українське
мовознавство, 43/1, 372-377.
10. Yachmenyk, M. M. (2018). The means of media education
in professional work of teachers of the ukrainian language and literature. Millennium Science: IV International
Scientific Conference, 177-182.
11. Yachmenyk, M. М. (2014).
Media education of future native language teachers: experience of Germany and
Ukraine. Comparative Professional
Pedagogy: scientific Journal, 4 (2), 110-116.
12. Ячменик, М. М. (2015).
Інтегрований спецкурс із медіакультури в підготовці майбутнього вчителя-словесника:досвід Сумського педагогічного університету. Естетика і етика педагогічної дії, 12, 184-195.
13. Ячменик, М. М. (2018). Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до застосування засобівмедіаосвіти у професійній діяльності: методологічні підходи. Вісник Черкаського університету. Серія:
Педагогічні науки, 4, 143-151.
Abstract.Окреслено специфіку професійної діяльності, підготовку майбутніх учителів української мови і літератури засобами медіаосвіти. Визначено, що ефективна підготовка майбутніх учителів-словесників до застосування засобів медіа у фаховій діяльності, зокрема, під час вивчення професійно орієнтованих навчальних дисциплін, проведення педагогічної практики можлива, якщо врахувати положення таких методологічних підходів, як системний, особистісно-діяльнісний, компетентнісний, аксіологічний, текстоцентричний і технологічний. Доведено, що на рівні методології основним є системний підхід, на рівні теоретичного обґрунтування механізму підготовки майбутніх учителів до застосування засобів медіаосвіти – особистісно-діяльнісний і компетентнісний, а на рівні практичної реалізації – текстоцентричнй і аксіологічний.
Keywords:учитель української мови і літератури; підготовка майбутніх учителів української мови і літератури; системний підхід; особистісно-діяльнісний підхід; компетентнісний підхід; текстоцентричний підхід; аксіологічний підхід; засоби медіаосвіти.
Abstract.Окреслено специфіку професійної діяльності, підготовку майбутніх учителів української мови і літератури засобами медіаосвіти. Визначено, що ефективна підготовка майбутніх учителів-словесників до застосування засобів медіа у фаховій діяльності, зокрема, під час вивчення професійно орієнтованих навчальних дисциплін, проведення педагогічної практики можлива, якщо врахувати положення таких методологічних підходів, як системний, особистісно-діяльнісний, компетентнісний, аксіологічний, текстоцентричний і технологічний. Доведено, що на рівні методології основним є системний підхід, на рівні теоретичного обґрунтування механізму підготовки майбутніх учителів до застосування засобів медіаосвіти – особистісно-діяльнісний і компетентнісний, а на рівні практичної реалізації – текстоцентричнй і аксіологічний.
Keywords:учитель української мови і літератури; підготовка майбутніх учителів української мови і літератури; системний підхід; особистісно-діяльнісний підхід; компетентнісний підхід; текстоцентричний підхід; аксіологічний підхід; засоби медіаосвіти.
14. Ячменик, М. М. (2018). Підготовка майбутніх учителів-словесників довикористання засобів медіаосвіти у професійній діяльності: розробка моделі таїї експериментальна перевірка. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні
технології, 5, 281-293.
15. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук "Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури засобами медіаосвіти у професійній діяльності"
Немає коментарів:
Дописати коментар